header.png

Dry Needling

Dry needling is een fysiotherapeutische behandeltechniek voor het behandelen van pijnlijke verhardingen in spieren. Deze worden (myofasciale) triggerpoints genoemd. Deze triggerpoints kunnen soms forse en langdurige klachten geven die vaak tot onbegrepen pijnklachten leiden. Triggerpoints kunnen overal in het lichaam voorkomen.

Dry needling is een zeer effectieve en wetenschappelijk onderbouwde techniek om deze triggerpoints aan te pakken en de spier weer normaal te kunnen laten functioneren.

Hoe werkt het?

Dry needling wordt gedaan met een steriele ‘acupunctuurnaald’. Deze naald is massief en er wordt dus niets in de spier gespoten. De naald wordt in de triggerpoint gezet wat een korte samentrekking (twitch respons) als reactie geeft. Hierbij voelt u een soort spierschokje. Dit wordt een aantal keren herhaald. Op deze wijze zal de spier zich ontspannen. De meest voorkomende na-reacties van een behandeling kunnen bestaan uit spierpijn (meestal twee dagen), geringe stijfheid en soms ontstaat er een blauwe plek.

Behandeling en resultaten

Veel klachten waarbij voorheen een langdurige en intensievere fysiotherapeutische behandeling nodig was, kan nu met dry needling  sneller en beter behandeld worden. Dry needling  geeft al snel pijnvermindering en verbetering van de beweeglijkheid. Binnen 1 of 2 behandelingen is resultaat te verwachten. Dry needling wordt niet vaker dan 1 keer per week gedaan. Een combinatie van dry needling gebeurt vaak in combinatie met manuele therapie en/of met oefentherapie. Dry needling is dus geen behandeling op zich, maar maakt onderdeel uit van de totale fysiotherapeutische behandeling.

Geen acupunctuur

Hoewel bij dry needling gebruik wordt gemaakt van acupunctuurnaalden, is dry needling niet te vergelijken met acupunctuur. Acupunctuur wordt toegepast door acupuncturisten en berust op geheel andere theoretische grondslagen.

Wanneer geen dry needling

Dry needling wordt afgeraden  bij bloedziekte (hemofilie), lokale en systematische infecties, en aanwezigheid van HIV of het Hepatitis virus.

Kwaliteit

Dry needling door fysiotherapeuten is in Nederland een vrij nieuwe behandelmethode. Eind 2007 heeft het KNGF bepaald dat dry needling binnen het vakgebied van de fysiotherapeut valt.

Neem voor meer informatie contact met ons op.

J84A6496

Nieuws